Zakup nieruchomości przez cudzoziemców
-
Dodane 16 kwiecień 24
przez: Izabella Czyż
w kategorii: WIEDZA
Obcokrajowcy przyjeżdżają do Polski pracować, uczyć się, zakładają przedsiębiorstwa, wchodzą w związki małżeńskie z Polkami, Polakami, zakładają rodziny i często planują zakup swojej pierwszej nieruchomości mieszkalnej. Jednak pojawia się pytanie, czy cudzoziemcy mogą łatwo nabyć nieruchomość w Polsce? Z jakimi formalności przyjdzie się im zmierzyć? Zapraszam do artykułu
Zakup nieruchomości przez cudzoziemców – czy jest wyzwaniem?
W Polsce zakup nieruchomości mieszkalnej przez cudzoziemców staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. To głównie obywatele Ukrainy i Białorusi wybierają Polskę jako miejsce do życia. Jak przekazuje ZUS znaczną rolę odgrywają także kraje azjatyckie, których napływ był znacząco widoczny w ubiegłym roku, takie jak Nepal, Indie, Bangladesz. Obcokrajowcy przyjeżdżają do Polski pracować, uczyć się, zakładają przedsiębiorstwa, wchodzą w związki małżeńskie z Polkami, Polakami, zakładają rodziny i często planują zakup swojej pierwszej nieruchomości mieszkalnej.
Jednak pojawia się pytanie, czy cudzoziemcy mogą łatwo nabyć nieruchomość w Polsce? Z jakimi formalności przyjdzie się im zmierzyć? Zapraszam do artykułu
W Polsce istnieją przepisy regulujące zakup nieruchomości przez cudzoziemców – Ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców z dn.24 marca 1920 r. z późń.zm. Według tej ustawy, cudzoziemcy potrzebują zezwolenia na zakup nieruchomości, które jest wydawane w drodze decyzji administracyjnej, przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (MSWiA). Procedura uzyskania zezwolenia trwa wiele miesięcy i wymaga spełnienia szeregu warunków. Przepisy uwzględniają jednak wyjątki i zwolnienia.
Kto może kupić nieruchomość bez zezwolenia?
- od 1 maja 2016r. obywatele i przedsiębiorcy z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) , w tym kraje Unii Europejskiej, Szwajcarii, Norwegii, Islandii, Lichtensteinu. Nie potrzebują zezwolenia na zakup jakiekolwiek nieruchomości na terytorium Polski;
- osoby, które co najmniej 5 lat temu uzyskały zezwolenie na pobyt stały, a w przypadku małżeństwa z obywatelem Polski – osoby po co najmniej 2 latach od uzyskania zezwolenia na pobyt stały, jeżeli nieruchomość wejdzie w skład majątku wspólnego;
- zwolnienie obejmuje także zakup samodzielnego lokalu mieszkalnego do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych nabywcy, z pomieszczeniami przynależnymi takimi jak piwnica, strych, a także zakup garażu bądź udziału w garażu;
- nabycie nieruchomości w drodze dziedziczenia;
- nabycie nieruchomości jako wierzyciel hipoteczny po nieudanej licytacji w postępowaniu egzekucyjnym;
UWAGA!
Należy pamiętać, że nieruchomości położone w strefie nadgranicznej zawsze wymagają zezwolenia, jak również grunty rolne o powierzchni większej niż 1ha.
Zakup mieszkania przez obywateli Ukrainy, Rosji, Białorusi
Pomimo specustawy, która została wdrożona w 2022 r. w związku z inwazją Rosji na Ukrainę, która to reguluje wiele kwestii związanych z pobytem i dostępem do pracy, edukacji i opieki zdrowotnej przez obywateli Ukrainy, nie zostały zniesione przepisy dotyczące nabywania przez nich nieruchomości. Ukraina, Rosja czy Białoruś to kraje spoza wymienionych wyjątków w związku z tym ich obywatele chcący nabyć nieruchomość w Polsce nadal podlegają wymogowi uzyskania zezwolenia na zakup. Poza wyjątkami np. zakup samodzielnego lokalu mieszkalnego dla siebie i rodziny.
Co jeśli mieszkanie posiada udział w gruncie?
Nierzadko bywa tak, że lokal mieszkalny posiada udział w gruncie. Jest to problem, zwłaszcza jeśli Sprzedający nie są skłonni czekać na uzyskanie zezwolenia. Podobnie ma się w sytuacji zaciągnięcia kredytu hipotecznego przez Kupującego. Banki wymagają dochodu w polskiej walucie, co rodzi często kolejny problem dla obydwu stron. Dlatego w całym procesie zakupu nieruchomości przez cudzoziemców ważna jest pomoc doświadczonego Pośrednika, który na starcie pomoże uniknąć wiele niepotrzebnych komplikacji i znajdzie odpowiednią nieruchomość do zakupu.
Jakie warunki trzeba spełniać by otrzymać zezwolenie? Gov.pl
- nabycie przez ciebie nieruchomości nie spowoduje zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego
- nie będą sprzeciwiać się temu względy polityki społecznej i zdrowia społeczeństwa
- wykażesz, że zachodzą okoliczności potwierdzające twoje więzi z Polską.
Aby wykazać więzi z Polską możesz wskazać, że:
- masz polską narodowość lub pochodzenie;
- masz żonę lub męża, którzy są obywatelami polskimi;
- masz zezwolenie na pobyt: czasowy (nie dotyczy to zezwolenia na pobyt czasowy dla ofiar handlu ludźmi lub ze względu na okoliczności wymagające krótkotrwałego pobytu cudzoziemca w Polsce), stały, lub rezydenta długoterminowego UE, jesteś członkiem zarządu kontrolowanej spółki handlowej, prowadzisz w Polsce działalność gospodarczą lub rolniczą, zgodnie z przepisami prawa polskiego.
Jeśli nabywasz nieruchomości na potrzeby życiowe, ich powierzchnia nie może przekroczyć 0,5 ha. Jeśli jesteś przedsiębiorcą i nabywasz nieruchomość w celu prowadzenia działalności gospodarczej, musisz wykazać, że nabycie nieruchomości wiąże się z rzeczywistymi potrzebami, które wynikają z charakteru prowadzonej przez Ciebie działalności gospodarczej lub rolniczej.
Jak i gdzie uzyskać zezwolenie?
Należy złożyć wniosek. Można skorzystać ze wzoru znajdującego się na stronie biznes.gov.pl. Ważne, by wniosek zawierał wymagane elementy:
- oznaczenie wnioskodawcy;
- oznaczenie nabywanej nieruchomości;
- oznaczenie zbywcy;
- określenie, na jakiej podstawie dojdzie do nabycia nieruchomości (np. umowa sprzedaży);
- cel nabycia nieruchomości; w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej – określenie, w jaki sposób nieruchomość będzie wykorzystywana;
- pochodzenie środków na nabycie nieruchomości (np. wynagrodzenie za pracę, kredyt hipoteczny);
- określenie, czy nieruchomość jest nabywana do majątku własnego wnioskodawcy, czy do majątku wspólnego.
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
- dokument tożsamości wnioskodawcy;
- dokumenty potwierdzające więzi z Polską (np. kartę pobytu, zezwolenie na pobyt, odpis aktu małżeństwa, dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej);
- dokumenty dotyczące nieruchomości, wystawione nie więcej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku:
- ->odpis księgi wieczystej;
- ->wypis z rejestru gruntów z wyrysem z mapy ewidencyjnej;
- ->jeśli nieruchomość powstała wskutek scalenia bądź podziału – wykaz zmian gruntowych, decyzję zatwierdzającą podział lub scalenie;
- ->zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego bądź zaświadczenie o braku planu i decyzję o warunkach zabudowy lub decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
- oświadczenie zbywcy o woli zbycia nieruchomości na rzecz cudzoziemca;
- dokumenty potwierdzające pochodzenie środków finansowych na zakup nieruchomości (np. umowę o pracę, zaświadczenie z banku, zeznanie podatkowe);
- w przypadku osób prawnych – dokumenty potwierdzające posiadanie środków na zakup nieruchomości i możliwość finansowania działalności. Do dokumentów w języku obcym należy dołączyć tłumaczenie na język polski wykonane przez tłumacza przysięgłego.
Opłata za wydanie zezwolenia: 1570 zł
Czas oczekiwania: ok. 3-4 miesiące
Ważność zezwolenia: 2 lata od jego wydania
Gdzie złożyć kompletny wniosek?
MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa
Więcej informacji na temat procedury uzyskiwania zezwolenia znajdziesz na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
Zakup nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców może być wyzwaniem, ale dzięki odpowiedniej wiedzy i wsparciu doświadczonego Pośrednika można uniknąć wielu trudności.